Confortul este unul dintre principalele argumente pentru care alegem sa cumparam un autoturism, dupa design si performantele motorului. Astfel, suntem atenti la tapiterie, la sistemul audio sau la sistemele de siguranta si airbag, dar si la sistemul de climatizare, in ideea ca acestea ne pot crea o atmosfera placuta in habitaclul masinii.
Putini iau insa in calcul confortul la drum, unde un rol esential il au banalele amortizoare. Caci, degeaba avem perne si banchete moi, daca atunci cand luam o groapa sarim cu capul in tavan, iar vibratiile soselei se simt in toate partile corpului. Iar eliminarea tuturor acestor neajunsuri este asigurata de amortizoare.
Indiferent ca sunt normale sau de tip sport, mecanice sau pe gaz, acestea sunt elemente esentiale pentru asigurarea confortului si sigurantei in trafic. Am spus siguranta? Exact, pentru ca, dupa cum vom vedea in cele ce urmeaza, amortizoarele au un rol esential si in ceea ce priveste siguranta pasagerilor si manevrabilitatea masinii.
Testele si experienta in trafic ne-au aratat ca o masina cu amortizoarele slabite nu doar ca ne asigura un disconfort la luarea gropilor si denivelarilor, dar pot conduce si la accidente grave. La o succesiune de viraje stranse, spre exemplu, masina poate derapa in decor daca are amortizoarele slabite.
De asemenea, acestea pot influenta inclusiv distanta de franare sau balansarea masinii in mod periculos in momentul actionarii energice a sistemului de franare. Iar aceste lucruri nu le vei aprecia decat in situatii limita, cand niste amortizoare bune lucreaza cum trebuie si iti tin masina pe sosea.
Amortizoare mecanice sau hidraulice?
Din punct de vedere al modului de fabricatie, amortizoarele pot fi mecanice si hidraulice. Cele mecanice sunt folosite in special la remorci si sunt construite pe sistemul clasic, cu arc. Acestea nu prea mai sunt folosite insa la masinile de generatie noua, care folosesc aproape exclusiv amortizoare hidraulice.
Acestea au capacitatea de a fi mai suple si mai eficiente, asigurand confortul de care avem nevoie in trafic. Sistemul lor de actionare este pe baza unor cilindri ce actioneaza asemenea unor pistoane, impingand un lichid sau un gaz pentru a asigura sistemul de suspensie al masinii. Acesta din urma este compus atat din amortizoare cat si din arcuri, care lucreaza impreuna pentru preluarea socurilor.
Acestea pot fi alese sau reglate si in functie de tipul masinii, dar si al stilului nostru de condus. Daca dorim o masina clasica, putem opta pentru niste amortizoare cu arcuri mai lungi. Pentru suspensia sport vom avele insa niste arcuri amortizoare mai scurte, care vor face balansul masinii mai putin sesizabil in viraje si la franele bruste.