Turbosuflanta – cum functioneaza aceasta si ce rol are?

Turbosuflanta – cum functioneaza aceasta si ce rol are?

0 Shares
0
0
0

O turbosuflanta Romania este din ce in ce mai raspandit in vehiculele recente: afla cum functioneaza turbocompresorul si care sunt avantajele acestuia!

Fie la Peugeot, Ford sau Porsche, turbo este peste tot. Vorbim desigur despre turbo, care ocupa din ce in ce mai mult spatiu in gamele producatorilor, atat de mult incat acum este rar sa gasim un nou model cu motor atmosferic. Dar atunci, ce determina toate marcile sa se indrageasca de aceasta tehnologie? Aceasta este intrebarea la care vom incerca sa raspundem, dar mai intai sa va explicam in mod concret cum functioneaza.

Turbo, ce este?

In primul rand, un pic de istorie. In 1905, turbocompresorul a fost inventat de inginerul elvetian Alfred Büchi, care a fost folosit pentru prima data pe un motor Renault 12 Fe, un V12 de 320 de cai putere, grefat apoi pe aeronava de recunoastere Breguet XIV A12 in timpul Primului Razboi Mondial. Utilizat pentru prima data in aviatie, in special in armata, turbocompresorul s-a bucurat ulterior in sporturile cu motor, inainte de a fi instalat pe vehiculele de serie. Ne amintim, printre altele, de Renault R5 Alpine Turbo, dar si de primul 911 Turbo. Astazi, multi producatori folosesc acest dispozitiv, exersand reducerea dimensiunilor, care consta in reducerea cat mai mult posibil a deplasarii, fara a reduce performanta.

Dar atunci, cum functioneaza?

In primul rand, trebuie sa stii ca un motor cu ardere interna functioneaza prin arderea combustibilului comprimat cu aer. Cu cat presiunea este mai mare, cu atat randamentul este mai mare, de aici si utilitatea turbo-ului, responsabil de comprimarea si mai mult a aerului injectat in motor, pentru a imbunatati performantele acestuia din urma. Pentru a functiona, turbo foloseste energia eliberata de gazele de esapament, care apoi rotesc turbina, conceput pentru a atinge o viteza de pana la 280.000 rpm. Acesta antreneaza apoi o roata a compresorului, a carei rotatie permite compresorului sa aspire si apoi sa comprima o cantitate mare de aer. Acesta este apoi racit inainte de a intra in motor si apoi amestecat pentru a ajuta combustibilul sa arda mai eficient.

De ce are atat de succes turbo?

Astazi, cei mai multi producatori se indragostesc de motoarele turbo, iar acest lucru nu este un moft. Intr-adevar, avantajele acestui tip de arhitectura sunt numeroase, suficient pentru a atrage toate marcile, fie ele generaliste sau ultra high-end. Trebuie sa stii ca un turbo este mult mai compact si mai usor de instalat decat un compresor conventional, permitand reducerea dimensiunii motorului. Mai mult, acest tip de dispozitiv foloseste energia gazelor de esapament destinate a fi disipate, mai degraba decat o foloseste pe cea generata de motor, asa cum o face un compresor. Insa turbo are si un alt avantaj, deloc nesemnificativ in zilele noastre, acela de a reduce emisiile si consumul. Eficienta lor optima inseamna de fapt ca nu mai trebuie sa apeleze la motoare mari pentru a obtine multa putere, ceea ce face posibila reducerea acestor date, dar si a greutatii totale a masinii, datorita unui numar mai mic de cilindri.

0 Shares
You May Also Like