Cu reglementari mai stricte privind economia de combustibil, producatorii de autovehicule folosesc motoare turbocompresate in tot mai multe masini. Cu o turbina, vehiculul poate avea un motor mai mic si poate utiliza mai putin combustibil atunci cand se afla pe coasta, in ralanti sau in trafic oprit. Cand este nevoie, un turbocompresor intra si asigura putere suplimentara.
Sunt fiabile motoarele turbo? Necesita mai multa intretinere? Cat poate dura un motor turbo? La ce ar trebui sa aveti grija cand cumparati o masina uzata precum o Dacia Logan cu turbina logan 1.5 dci? Inainte de a raspunde la aceste intrebari, sa incepem cu elementele de baza:
Ce face un turbocompresor intr-o masina?
Un turbocompresor este un dispozitiv de marire a puterii atasat la galeria de evacuare a vehiculului. Un turbocompresor are doua porturi separate, evacuare si admisie. Un arbore turbocompresor are turbine mici instalate pe ambele capete.
O turbina se afla in portul de esapament, alta este in portul de admisie. Gazele de evacuare fierbinti iesind rapid din motor rotesc turbina in portul de evacuare. Arborele transfera rotatia in turbina de admisie. Turbina de admisie impinge mai mult aer in motor (impuls). Pe masura ce mai mult aer intra in motor, computerul auto adauga mai mult combustibil, crescand puterea motorului.
Motoarele cu turbocompresie necesita mai multa intretinere?
Raspunsul scurt este da. Primul motiv este evident: adaugarea unui turbocompresor la un motor mai mic face ca acesta sa functioneze mai greu. Un turbocompresor mareste presiunea si temperatura in interiorul camerei de ardere, ceea ce adauga mai multa tensiune la toate componentele interne, inclusiv pistoanele, supapele si garnitura de cap. Cu cat motorul functioneaza mai greu, cu atat este mai rapid.
Al doilea motiv este inerent in proiectarea unui turbocompresor: trebuie sa functioneze la temperaturi extreme ale gazelor de evacuare fierbinti, in timp ce axul turboalimentatorului este lubrifiat cu ulei de motor. Aceasta inseamna ca exista o cerere mai mare pentru calitatea uleiului. Uleiul de motor se deterioreaza mai repede la caldura extrema. Un motor turbo nu va ierta nivelul scazut al uleiului, uleiul de proasta calitate sau intervalele extinse intre schimbarile de ulei. Majoritatea masinilor cu turbine au nevoie de ulei sintetic de inalta calitate si au intervale de intretinere mai scurte.
Sunt fiabile motoarele turbo?
Motoarele turbo tind sa aiba mai multe probleme in multe masini, desi exista motoare turbo care sunt de incredere. Un motor cu turbocompresor are mai multe componente decat un motor aspirat in mod natural (non-turbo). Printre acestea se numara o instalare a galeriei de evacuare, intercooler, sistemul de control al impulsului, pompa de vid si o ventilatie mai complicata a carterului (PCV). Un turbocompresor in sine nu este neobisnuit sa esueze. Cu cat sunt mai multe parti, cu atat mai mult pot merge gresit.
La kilometraj mai mare, pe masura ce peretii cilindrilor si inelele pistoanelor se uzeaza, o presiune mai ridicata a camerei de combustie duce la cresterea presiunii in interiorul carterului motorului. Acest lucru poate duce la scurgeri de ulei care apar din multe locuri si sunt greu de remediat.
Acestea fiind spuse, exista multe motoare turbo care pot dura mult timp. Luam, de exemplu, turbodieselul din Mark IV Volkswagen Golf / Jetta (de la inceputul anilor 2000). Multe dintre ele parcurg foarte bine 250.000 km cu o intretinere buna, insa si un turbo al unui Logan poate avea o durata de viata indelungata.
Motoarele turbo sunt bune pentru tractare?
Daca intentionati sa folositi autovehiculul pentru tractarea grea, va descurcati mai bine cu un motor V6 sau V8 mai mare. Un motor turbo este mai potrivit pentru explozii rapide de putere. Remorcarea unei remorci grele, in special atunci cand conduci pe un drum lung in sus, pune multa incordare pe un motor turbo mai mic.
Argumente pro si contra
Pentru a rezuma: un turbocompresor adauga complexitate motorului, ceea ce inseamna mai multa posibilitate ca ceva sa nu functioneze gresit. Masinile cu turbocompresor sunt mai sensibile la intretinerea deficitara. Pe partea in plus, un turbocompresor adauga putere doar atunci cand ai nevoie, permitand in acelasi timp un motor mai mic, mai eficient din punct de vedere al consumului de combustibil.
Ce sa cauti la cumpararea unei masini second-hand cu motor turbo?
Verificati evaluarile de fiabilitate ale masinii pe care doriti sa o cumparati; unele turbo sunt mai fiabile decat altele. Motoarele cu turbocompresor tind sa aiba probleme specifice. Cand conduceti pentru testare masini second-hand cu motor turbo, aveti grija la un fum alb din esapament. Ar putea fi doar un mic puf atunci cand motorul este pornit, dar inseamna ca va asteptati la reparatii costisitoare.
Unele motoare cu turbocompresor sunt cunoscute ca, consuma ulei. Atentie la un nivel scazut de ulei care ar putea indica un consum mai mare de ulei. Un turbocompresor care nu reuseste poate produce un zgomot specific in anumite etape de impuls. Un alt simptom al unui turbo merge prost este lipsa de putere (impuls) la acceleratie.
tentie la scurgerile de ulei. Primul simptom al scurgerilor de ulei este un miros de ulei ars provenit de sub capota. Este o idee buna sa aveti un vehicul inspectat de mecanicul dvs., care poate ridica vehiculul si poate verifica daca exista scurgeri de ulei, precum si sa inspecteze multe alte componente.
Cereti mecanicului dvs. sa verifice vizual starea componentelor din interior, daca este posibil. Depozitele negre care acopera joja de ulei sau sunt depuse sub cupa de umplutura de ulei in interiorul motorului indica o intretinere deficitara. Cel mai bine este sa evitati un vehicul cu un motor turbo care prezinta semne de lipsa de intretinere.