Ca un fidel cosumator al stirilor media , nu pot sa nu remarc aparitia aproape zilnica pe plaiurile mioritice , a cate unui super, hypermarket , mall sau shopping city cum se intituleaza cele mai noi.
Acestea sunt ridicate in regim de “foc automat” , cu ajutorul unor armate de constructori si utilaje de constructii care mai de care mai sofisticate .
Majoritatea s-au infiintat ca ciupercile dupa ploaie , la periferia marilor orase iar cele mai “darnice”, care au stiut sa se gudure pe langa mai marii administratiei locale , s-au putut infiltra chiar in interiorul acestora.
Utilaje de constructii profesionale au defrisat suprafete considerabile din parcuri , lasand in urma lor parcari auto si market-uri din panouri tip sandwich.[adsenseyu1]
Am tot respectul pentru mesterii constructori , asfaltul parcarilor realizate de ei fiind superior celui turnat pe bani grei , platiti din buzunarul nostru , pe lungimea autostrazilor si drumurilor nationale romanesti de catre firmele “regilor asfaltului”(aici ma vad obligat sa mentionez produsele profesionale comercializate pe Epinvest.ro)
Ceea ce imi displace este suprimarea “zonelor verzi”din marile orase , adevarate izvoare de oxigen ale aglomeratiilor urbane , asfixiate de norul ucigas al gazelor de esapament , consecinta unui trafic auto infernal. Micile liziere de la marginea oraselor si suprafetele cu iarba verde ale putinelor parcuri ramase sunt primele victime ale obsesiei romanilor de a face cumparaturi.
Intr-o societate in care consumul a devenit religie iar productia a devenit o umbra fata de anii comunismului , am cunoscut oameni care “isi vand sufletul ” de dragul unei cafele baute la mall sau pentru o tura cu caruciorul printre rafturile abundand de promotii ale market-ului.
Da , ati auzit bine , si-au “vandut sufletul”. Cum altfel poti defini actiunea de a-ti vinde cartile din vechea biblioteca la anticariat sau chiar mai rau , la colecorii de hartie . Cum poti defini vanzarea ceasului si decoratiilor bunicului sau a mileurilor si bibelourilor bunicii la consignatii.
[adsenseyu1]
Veti spune ca salariile si pensiile sunt mici si nu acopera cosul zilnic de cumparaturi. Poate ca da dar numai pentru cativa , care sunt cu adevarat bolnavi. Majoritatea insa sunt acei “bolnavi” care cheltuiesc cel mai mult pe tigari , cafea si alcool.
In aceeasi ordine de idei , am cunoscut si locuitori din zona rurala , posesori a suprafete de teren care pot fi cultivate cu diverse legume , care prefera sa cumpere legume din market decat sa sape bucatica lui de glie , cultivandu-si legumele proprii. S-au emancipat si taranii , majoritatea celor fara loc de munca ocupandu-se cu orice altceva , numai cu lucrul pamantului nu.
Puterea de cumparare a romanului a scazut drastic in ultimii ani , criza mondiala fiind considerata principalul vinovat in acest sens. Totusi , toate cele peste cincizeci de locatii propice shoppingului din urbea mea sunt arhipline iar toata lumea se vaita de lipsa banilor.
Paradoxal , aceasta lipsa a banilor nu poate opri romanul nostru sa participe la fenomenul de shopping. Cu mic , cu mare invadam aceste locatii , calcandu-ne in picioare pentru promotii , mai ceva ca la sfintele moaste , lasand plimbarea prin ramasitele parcurilor pentru altii.
Alte stiri actuale :
1. Auchan deschide la Ploiesti primul magazin remodelat din acest an
2. Un lanţ de supermarketuri face angajări. Află în ce oraşe se scot la bătaie posturile
3. Cinci supermarketuri din Berlin au primit mai multe cutii de banane pline cu cocaină
4. Bilantul comerciantilor dupa sarbatori. Suma lasata de romani in marile supermarketuri din tara